Det nya normala är att eltruckar drivs med litiumbatterier i lager och industriverksamheter. Det ger stora fördelar men innebär att riskanalyserna behöver kompletteras och skyddet mot batteribränder måste ses över.
Truckbrandfiltarna finns i flera varianter med och utan lyftanordningar för att klara även höga staplare och motviktstruckar.
UNIKT MATERIAL MED HÖGSTA MÖJLIGA TEMPERATURTÅLIGHET
Materialet är utvecklat med ledande specialister och är uppbyggt av grafit med ett lager av silikon som minimerar spridningen av partiklar och sot. Det säkrar även att det inte byggs upp farliga övertryck innanför filten. Materialet är testat upp till två tusen grader vilket ger en bra marginal för en bilbrand som normalt inne överstiger ett tusen trehundra grader.
Produkterna är utvecklade i nära samarbete med räddningstjänster och brandingenjörer och testade under de svåraste förhållanden. Varje dag hanteras ett stort antal bränder med brandfiltar vilket ger en renare och tryggare värld.
Steg 1 – Förbered filten
Den täta och luktsäkra säcken öppnas med en dragkedjan och dras av från filten. Filten rullas ut från två håll vinkelrätt mot fordonet. Säcken har remmar som gör att den går att bära på ryggen alternativt på en säckkärra för enkel hantering.
Steg 2 – Täck över trucken
Två personer tar tag i var sitt handtag i hörnorna på filtarna och sedan dras filten över fordonets mittlinje. Filten tätas mot underlaget med en sopkvast eller fötterna för att sluta tätt. Ett spännband kan med fördel dras runt fordonet nära marken.
Steg 3 – Vänta 20 minuter
Filten kommer att minska syretillförseln och kraftigt sänka temperaturen runt fordonet. Rökens farliga partiklar stannar kvar innanför filten till största delen medan lätta gaser ventileras ut. Filten behöver ligga på minst 20 minuter innan den avlägsnas. Med fördel kan fordonet transporteras till ett säkert ställe med filten på.
Pelicase 2950
Tillbehör
Skyddsutrustning
Skyddsutrustning
Skyltar
Tillbehör
Väggskåp
Tillbehör
Halvmask Moldex 5330
Skyddsutrustning